Interview met Ronald Van der Zijl

Ronald van der Zijl - Foto komt uit een blad bij een ander interview. Dit blad heet 'De ondernemer'.Zondag 23 februari 1997 was er in het Kaatsheuvelse gemeenschapshuis ‘De werft’ een programma met onder meer een gesprek met dhr Van der Zijl, de nieuwe directeur van de Efteling. Allereerst werd meneer Van der Zijl door de presentator van het programma voorgesteld aan het publiek.
Daarbij werd er vooral gepraat over de functies die meneer Van der Zijl had uitgeoefend voordat hij door de Efteling werd gevraagd.
Dat bleek nogal een rijtje te zijn. De kersverse directeur, geboren te Enschede, 50 jaar jong en 200 pond schoon aan de haak, begon zijn carriere bij Arke-reizen. Hierna volgde hij een studie Economie in Amsterdam en vervolgens was hij directeur bij een aardewerkbedrijf in Friesland.Vervolgens kwam dhr Van der Zijl bij het openbaar vervoer terecht. Na directeur van TET (personenvervoer twente) en VAT, werd hij de baas over VSM (streekvervoer Nederland). Maar als nel kwam hij er achter dat minister Jorritsma hier werkelijk de touwtjes in handen had, dus toen hij door een headhunter voor de Efteling gevraagd werd, aarzelde hij geen moment. Na 22 jaar bezocht hij op de laatste openingsdag van 1996 het park waar hij directeur zou worden, en meteen voelde hij zich thuis. Tijdens het verdere gesprek kwam naar voren dat dhr Van der Zijl voor een goede relatie van het park met het dorp is en altijd zoveel mogelijk met de omwonenden over eventuele problemen wil overleggen. Verder werd duidelijk dat de grootste uitbreidingsplannen die door de vorige directie gelanceerd werden, voorlopig op een zeer laag pitje komen te staan.
Plannen zoals het bungalowpark vindt de nieuwe directeur met het oog op de malaise in deze branche onverantwoord. Daarom werd dhr Van der Zijl tijdens het gesprek ook wel verweten dat hij meer een beheerder word dan een ondernemer. Uiteraard was de directeur zelf het daar niet mee eens. Het attractiepark zal steeds worden uitgebreid, maar wel in een lager tempo dan 10 jaar terug en de Efteling zal volgens dhr Van der Zijl meer buiten het park moeten gaan kijken. Hierbij dacht hij vooral aan het exploiteren van de Efteling-karakters. Tenslotte had dhr van der Zijl nog een ideetje om van de wachtrijen af te komen: ‘Geef iedereen maar een soort chipkaart die men bij de betreffende attractie kan opladen, waarop komt te staan hoe lang je wachttijd is. Ondertussen kun je dan rustig in het park rondwandelen totdat je aan de beurt bent’. Of dit ideetje van meneer van der Zijl wordt uitgevoerd zal in de toekomst blijken. Hier volgt een persoonlijk gesprek met meneer van der zijl.


Komt er een spoorlijn naar de Efteling?
Een spoorlijn is een zeer kostbare zaak die de Efteling op dit moment zelf nooit op zou kunnen brengen, mede omdat het park maar zeven maanden per jaar open is. Voor de verbetering van het openbaar vervoer moet meer worden gedacht in de trant van het aanleggen van busbanen in de richting van de Efteling.

Wat vind u van meer geëntertainde wachtrijen?
Dat is een goede mogelijkheid. We zijn op verschillende manieren aan het bekijken hoe we het wachten kunnen veraangenamen. De wachtrijen bij droomvlucht worden op dit moment in ieder geval aangepast.

Wat gebeurt er met het Carnaval Festival als Vogel Rok wordt gebouwd?

De ingang van de attractie wordt in ieder geval verplaatst, en daarnaast wordt het plein voor deze attractie vergroot, omdat door Vogel Rok dit plein natuurlijk veel meer bezoekers zal trekken. Maar hoe het er precies uit komt te zien is nog steeds aan verandering onderhevig.

Gaat de belastingsverlaging voor attractieparken volgend jaar door?
Dat is op dit moment nog steeds niet bekend.

Is de Efteling in de toekomst van plan nog veel grote attracties te bouwen?

Vogel Rok was eigenlijk bedoeld voor 1997, maar door hoge kosten (27 miljoen) is hier nog een jaar mee gewacht. De Efteling blijft natuurlijk uitbreiden om de bezoekersaantallen op peil te houden. Het probleem is alleen dat een topattractie tegenwoordig al snel 20 á 30 miljoen kost, en het word dus steeds moeilijker om de kosten van zo’n attractie terug te verdienen. Er zal dus slechts om de paar jaar een grote attractie kunnen worden gebouwd!